Vad jag började med

 
Helt oplanerat hittade jag massa gamla skivor.
Som jag har sökt dessa, utan att veta att det hela tiden har legat i tryggt förvar i min kaninlåda.
 
Nu ska ni få se med vilka underbara varelser intresset började.
Då jag började kaninaveln var det nämligen dvärgvädur fuchsar som var min passion. Dagens Chasmere kaniner. 
Jag var bland de första i Sverige att ta fram manteltecknad teckning på fuchsarna.
 

Underbara djur!

(Ni får ursäkta urusel kvalite men bilderna är ca tio år gammla. Och det är inte samma kanin på varje bild, bara likadana färger ;) )

Jag börjar först med Smörblommans Fighter. Detta var min alldeles första egna dvärgvädur fuchsa uppföninge.
 
Pappa till fighter var Sonic, min första dvärgvädur fuchs. Köpt hos Carina i Pengfors.
 
 
Smörblommans Vinga, en blå manteltecknad dvärgvädur fuchs. Mina allra första uppfödning i denna teckning. Hon och hennes syster Irmelin blev början på många kullar med manteltecknade djur. 
 
 
Men tanken från början var inte att ha manteltecknade djur. Jag skulle rikta in mig på färgen viltgul. Nedan kommer en uppsjö av olika kaninungar i samma färg.
 
 
Men då man vill ha färgen viltgulö kan det även dyka upp lite madagaskar som är en rödbrun färg.
 
 
Detta är Smörblommans Dag
 
 
Och detta är ett exempel pådålig öronställning
 
 
Här ser ni både dålig öronställning och fel färg. Detta är en viltsiames färgad dvärgvädur fuchs. Färgen är inte godkänd på utställningar.
 
 
Lite bilder från en kull, mamman hette Acima och var köpt söder ifrån.
 
 
Sen måste jag bara avsluta med att visa en bild på min underbara Blanz, Blanzeflour som var en franskvädur. En hane på 8 kg. Helt underbart, han strosade runt lös på gården och kunde mysa i timmar. 
 
 

Det här mina väner, det är mer nostalgi än Julkalendern!!


Kommentarer
Postat av: Maja

Faktiskt nästan! Min Bamse var dvärgvädur, madagaskarfärgad, om än inte långhårig. Har för mig att han också kom från den här Carina :)

Svar: Det är inte omöjligt, Carina brand heter hon. Hon hade både lång och korthåriga dvärgväduear en tid :)
Lisa Vernersson

2012-12-05 @ 08:55:03
URL: http://majasvedmark.blogspot.com
Postat av: Sandra

Men så fina kaniner! :)

2012-12-05 @ 10:37:52
URL: http://ssandrao.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0