Efter Harsprånget

Som sagt tidigare så är Harsprånget Sveriges största vattenkraftstation. Om jag inte minns fel är den byggd 1918. 
Av alla olika stationer jag har varit inne i nu under de senaste halvåret så är ingen den andre lik. Men det mest faschinerande är ändå att man kunde bygga sånt här för dryga 100 år sedan.
Att det var möjligt.
Nedan följer lite bilder från dagen.

G5(generator fem) För den som inte förstår storleken så var den enorm!!
Om man tittar till höger så ser man en människa springa runt axeln. Stationerna vi har hemma har inte ens en axel i dubbelt så liten storlek.
ledkransen på G5

G4:an var mycket mindre men ändå stor.
G3:an var avstäld för tillfället. Där krävs en hel del underhåll! Är av den äldre modellen, enligt mig är det imponerande och vackra maskiner. Där man la ner tid på både kvalitet och design.

Ett mordärnt högtrycksystem

Nya oljekylare
Maskinsalen där G3, G2 och G1 var. Tog aldrig någon bild på G4 och G5s maskinsal.

Vi kikade på det bortslösa systemet och det övre styrlagret.
Något som var mäktigt var att få se generatorbrytarna. ENORMA!! På hemma plan är dom väl som mest 1*1 meter. Nedan är bilder på dem.

Om man vill träna rumpan och konditionen så var vi X antal meter ner i backen. Men som alltid så ska det finnas en utrymmningsväg :)

Något jag har lagt märke med tiden är att vissa stationer ger maskinerna namn, man döper generatorern.
På en station hemma har dom gjort så men även Harspronget har gjort detta.
Gillar det skarpt, tycker man ger maskinerna mer personlighet på så vis.

Här var det dessa namn från vänster sett är det G4, G3, G2 och G1

G5:an som är störst och mäktigast heter

Nu mina vänner ska jag göra en lite mindre kulinarisk middag. Fiskpinnar med mos.
Bilen är packad för hemfärden imorgon. Först är det bara en hydraulik labb och därefter tenta. 
Sen hem!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0