Jerikos ros

 
Min far är uppväxt på en bondgård. En bondgård som tar dig tillbaka i tiden. Ivf känns det så då han berättar historier från förr. Från tiden då han åkte med mjölkbilen till skolan. Sov på halm madrasser eller i kökssoffan i köket. Handmjölkade korna ute i ladugården och lekte med kottar och barr. 
Min far och hans ena bror(dom är åtta syskon) pratade minnen igår. Från ingenstans kom dom in på julen. Hur starkt dom mindes tiden då deras mor plockade fram en mystisk växt. En växt som hon placerade mitt på köksbordet, hela familjen samlades runt bordet för att betrakta händelsen. 
Detta var en Jerikos ros. 
Tänk att något så litet har ettsat sig fast i deras minnen så pass att dom pratar om den än. 
Min far har tydligen tagit reda på denna växt. Haft den förvarad i en plastpåse i en byrå hemma i Pengis. Denna växt plockade han fram igår då han och hans bror började prata minnen. 
 
Bara faktumet att han hade kvar växten som är mer än femtio år det tycker jag är otroligt!
att vi igår samlades kring köksbordet för att återigen se förvandlingen.
För mina kära vänner, jag kan berätta att växten är otroligt. Den lever efter flera års torka och fick igår veckla ut sig i sin fulla längd.
 
 
"Falsk jerikoros eller uppståndelseväxt (Selaginella lepidophylla, tidigare benämnd Lycopodium lepidophyllum) är en flerårig växt i familjenmosslummerväxter. Den falska jerikorosen, som är 8-10 cm hög, sluter vid brist av vatten ihop sig till en boll och kan överleva flera år av torka.[1]. Om den sedan vattnas, slår den ut grenarna igen och är snart grön på nytt. Växten förekommer naturligt i södra USA och Mexiko, men odlas även somkrukväxt i andra delar av världen"

Kommentarer
Postat av: Maja

Det var ju verkligen fantastiskt! Vilken berättelse och att den finns kvar. En fin jultradition att ta upp :)

Svar: Verkligen ^^
Lisa Vernersson

2012-11-03 @ 22:03:26
URL: http://majasvedmark.blogspot.com
Postat av: Sandra

Gud vilken tuff växt! Och himla fascinerande att den överlevt så många år!

Svar: Verkligen! Jag trodde aldrig att den levde efter alla dessa år ^^
Lisa Vernersson

2012-11-04 @ 10:08:07
URL: http://ssandrao.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0