Miljöbalken

 
"11 kap. 8 § Den som vill bedriva en vattenverksamhet som kan skada fisket är skyldig 
att utan ersättning vidta och för framtiden underhålla behövliga anordningar för fiskens 
framkomst eller fiskets bestånd, släppa fram vatten för ändamålet samt iaktta de villkor 
eller förelägganden i övrigt som på grund av verksamheten kan behövas till skydd för 
fisket i det vatten som berörs av vattenverksamheten eller i angränsande vattenområde. 
Om nyttan av en ifrågasatt anordning eller ett villkor eller ett föreläggande inte skäligen 
kan anses motsvara den kostnad som verksamhetsutövaren därigenom skulle förorsakas, 
kan verksamhetsutövaren befrias från en sådan skyldighet.
Vad som i denna paragraf sägs om fi sk skall gälla även vattenlevande blötdjur och 
vatten levande kräftdjur.
Bestämmelser om särskilda fi skeavgifter som får bestämmas i stället för att det meddelas villkor eller förelägganden enligt första stycket fi nns i 6 kap. 5 § lagen (1998:812) 
med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet. Lag (2005:571)."
 
 
Jag begraver mig i miljöbalkens lagar och regler i bestämelser ang vattenverksamheter och fisket. Examensarbetet tar upp större delen av min tid, mellan hundpromenaderna och näringsintag så ligger jag i en bunt av papper. Papper med lagar, regler och forskning kring vattenkraftverkens påverkan på naturen. 
Jag måste begränsa mitt arbete ytterligare, från att inte haft någon vesentlig fakta till att känna ett överflöd måste jag inse mina begränsningar.
Men jag skulle vilja gör ett stort arbete, begrava mig i forskning och skrapa lite på ytan i hur alla dessa lagar efterlevs.
Då det gäller kraftverkens utsläpp och naturpåverkan är det mycket som tystas ned. Jag skulle vilja gräva mig djupare ner i djungeln av dokument och göra en riktigt stor rapport. 
Det här är roligt, bara man hittar vesentlig information och pålitliga källor. Bara jag hittar inspirationen och motiverar mig själv så ska detta bli ett bra arbete!
 
 
Nu ska jag ta mig en välbehövlig paus från skolarbete och istället unna mig lite godis(jag tror för övrigt jag har utvecklat ett choklad beroende) och slö se på tv resten av denna onsdag.

Kommentarer
Postat av: Annalill

Duktig du är! Lagar och regler är ju inte det mest lättlästa, ja somnar typ bara jag tänker på det :P men låter som ett superintressant ämne :)

2012-11-21 @ 18:22:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0