Svar på frågan

 

"Hej!
Jag har börjat följa din blogg och den har berört mej så otroligt mycket! kommer du att få göra extra tester nästa gång du blir gravid för att utesluta att ngt är fel på bebisen?
kramar"

 
Vid en ny graviditet så får vi göra så många ultraljud som vi känner att vi behöver för att känna oss lugna. Men eftersom detta kan hända vem som helst utan någon anledning så kommer vi inte bli erbjuda några tester utöver ultraljuden som vi isf kommer göra för att stilla vår egen oro. 

Då vi var mitt uppe i allt kändes det som att jag kommer vilja "bo" i ett ultraljujd för att kunna ha full kontrol. Idag känner jag annorlunda. Jag vill hemskt gärna göra ett ultraljud runt vecka 10-15 för att kunna utesluta eve fel tidigt. Men med vetskapen att vi inte kan påverka utgången vid en ny graviditet så skulle det för egen del bli en större stress att utsätta mig för fler undersökningar än nödvändigt. Jag kommer inte vilja göra ett KUB test eller fostervetten prov. 

Jag kommer nog aldrig igen i hela mitt liv göra ett fostervatten prov! Bara om det skulle kunna ha någon betydelse för barnet. Men under samma omständigheter som sist så kommer jag inte göra det valet igen.

Att avbryta en graviditet i vecka 21 är ingen jag vill uppleva igen. Dels för mitt egna mående men även för ett framtida barn. Jag tror att barnet känner vad som händer vid ett avbrytande. Men beroende på veckan så kanske det inte är lika medvetet om vad som händer. Utan bara uppfattar att det är något som är annorlunda. Destå tidigare man kan upptäcka ett fel destå mindre medvetet kommer barnet/fostret vara. 

Det känns fruktansvärt då jag tänker tillbaka på vår flicka. Hur medveten hon kanske var under hela förloppet. Fram till att mina värkarna startade och hon dog. Jag försöker att undvika de tankarna och istället tänka som så att det blev bäst såhär.
 
Tack för din kommentar och hoppas det var svar på din fråga.
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Precis så fick jag också göra. Precis så många ultraljud jag ville/kände att jag behövde för att vara lugn. Var på ett ultraljud i v 10+0, och ett i v15+ innan det var dags för Rutin ultraljudet i v 19. Eftersom allting sett fint ut på alla ultraljud gör jag inga mer sådana, vet inte om jag får det här heller eftersom jag flyttat och dom inte har spec mödra här. Eftersom allting sett fint ut alla gånger vill dom nog inte göra fler bortsett från om magen skulle växa för fort/för lite eller att jag skulle ha komplikationer. Det rädda mammahjärtat i mig vill ju helst kolla ultraljud varje dag. Men jag vet ju att allting stått bra till hela tiden, så har ingenting att oroa mig över. :)

Du ska veta att jag längtar nog lika mycket som du själv gör tills du får plus på stickan i framtiden. Du kommer bli en fantastisk mamma, kan jag säga utan att ens ha träffat dig!

2012-11-01 @ 21:51:27
URL: http://ssandrao.blogg.se
Postat av: Mandy & River - I väntan på liten nr2.

Tack snälla <3

2012-11-02 @ 12:56:32
URL: http://mandyyss.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vi gjorde nupptest med båda barnen efter avbrytandet, ingen fara alls för bebisen, man mäter nackupplagringen via ultraljud. Det gör man kring vecka 11. man kan ju absolut inte se alla fel på barnet men många kromosomfel iaf!och så får man ju ett extra ul. Man måste dock be om det eftersom att det annars bara erbjuds till kvinnor över 30. men är man orolig eller har varit med om ex ett avbrytande så brukar det inte vara några problem alls.

2012-11-02 @ 16:24:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0