Välkommen till Jokkmokk

 

Välkommen till Vintern!

 
Bilfärderna upp till norrbotten, till Jokkmokk är alltid känsloladdade. Det känns alltid så otroligt jobbigt att lämna Christopher i Umeå. Speciellt nu förtiden då allting är så konstigt. Då vardagslunken vändes upp och ned. 
Men det går fort, ivf lovar vi oss det varje gång jag åker upp. 
Dagarna kommer springa iväg!

Under de sista tio milen vandrade tankarna iväg. Till december förra året då jag körde bilen hem från Gäddede. Gäddede är ett litet litet samhälle med ca 400 invånare. Det är mängder av snö och elavbrott var och varannan timme. Då jag styrde hem mot Pengis så var det ett snökaos. Storm mer av. Vägarna är smala och krokiga, jag såg inte mycket mer är tio meter framför bilen. 
Om jag inte missminner så var det i början av månaden, kanske någon vecka in. Jag och C hade sms:at en del under den gångna tiden i Gäddede. Jag längtade hem, hem till honom. Men jag var först tvungen att göra klar LIA perioden på kraftverken. Det var en jobbig tid då mitt diskbråck gjorde nätterna olidliga. Med konstant värk så spenderades varje ledig minut på sängen i ryggläge. De stunderna då mobilen plingade till med sms som fick mig att le var dagarnas höjdpunkter. För i Gäddede låg jag i ryggläge i en liten stuga utan tv och internet. Utan människor runt om mig. Det var bara snö, snö och ännu mer snö.
 
I början av december då jag äntligen påbörjade färden hem kom de små meningarna som fick mig att le. Det som drev mig hem. Det som fick mig att bita ihop under de olidliga ilningarna i ryggen och ischias nerven som skrek. Idag är jag oerhört tacksam att jag åkte hem, att jag stannade hemma i nästan tre månader. 
Det var en oerhört viktig tid!
 
"Gäddede ligger i ett fjällandskap endast 5 km öster om gränsen mot Lierne i Norge i Kvarnbergsvattnets sydligaste del. Där Gäddedeforsentidigare låg finns nu ett betydande vattenkraftverk. Någon mil söder om Gäddede finns en av norra Europas längsta kanjonbildningar,HällingsåfalletSveriges längsta grottaKorallgrottan, ligger i närheten, i Ankarvattnet, strax norr om Stora Blåsjön. Områdena runt Gäddede är några av Sveriges tätaste björnområden.

Under vårvintern har trakterna under de senaste decennierna blivit ett centrum för snöskoterturismen. Här finns världens största skoter, och världens längsta skoterhopp har utförts vid tävlingar i Gäddede. I Gäddede finns också vid campingplatsen Frostvikens observatorium med tillhörande planetarium."

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0