Afghan, Afghan, Oriental och Siames

 
Att kliva upp med sömnen i ögonen, pälsa på sig vinterjacka, mössa och vantar. Titta ned med sömnfyllda ögon på två afghaner som aldrig sett lyckligare ut. Två svansar som går för fullt. Förväntan i deras ögon varje morgon, den där blicken som säger att jag älskar dig matte. Mer än allt!
Det plus den kyliga morgo luften. Frosten i gräset och höstsol. Det finns knappt något bättre.

Jag och afghanerna tog oss ut på en uppfriskande morgonrunda. Esther fick rusa i skogen och Rasmus matades med godis. Dessa dagar skulle jag verkligen kunna tänka mig fem afghaner. Dom är helt fantastiska, det är bara så. Men någon tredje afghan blir det nog inte. Utan jag planerar, lite smått för en tredje hund. Men inte en afghan, utan jag har en speciel ras i åtanken.
Sen sitter mina kattplaner som ettsade i mitt sinne, jag vill verkligen att en eller kanske två små siameser ska få ansluta sig till vår familj. Eller orientaler, men någonstans inom mig kommer förnuftet in och säger att vi borde bo så vi kan släppa ut dem. Men hur mysigt är det inte med en hög med katter i sängen, katter som vill mysa i soffan och ett jamande runt benen. Det finns någon typ av likhet mellan afghanerna och siameser/orientaler, det kanske är därför jag är totalt förälskad.
Som jag saknar katter i mitt liv! 

Nedan är två lånade bilder från Googel, den övre visar en oriental och den nedre en siames.

 

Kommentarer
Postat av: catdogs

Nu blir jag nyfiken!
På vad det är för ras du har i åtanke.
Eftersom vi båda är "Afghanmänniskor" så
har jag mina gissningar.
Ska bli spännande!
Siameser ska du veta är underbara, men
rätt så livliga och mycket högljudda.
Inte riktigt som Afghaner.
Mera som Italienare..suck!

Svar: Det är svårt att slita sig från vinthundar. Jag skulle mer än allt vilja prova på en Borzoi tik. Men det är inte min plan för 2013, utan då tänkte jag faktiskt ge mig in på en lite mer följsam hund. En korthårig collie är min plan faktiskt :) Även fast en borzoi ligger nära hjärtat. Men jag skulle vilja ha en ras som är lite mer lätt tränad ;)
Ang siameserna så är det därför jag helst skulle vilja bo i hus innan någon får flytta in.Känns som att en så pass livlig katt kommer bli galen om den inte får möjlighet att gå ut :)
Lisa Vernersson

2012-10-20 @ 19:02:14
URL: http://catdogs.wordpress.com
Postat av: catdogs

Jasså korthårig collie!
Ja, det är fina, kloka hundar.
Och vilka underbara ansikten!!
Siris mamma Bella bor med 2 sådana tikar.
Det finns en bild på dom i min blogg i
inlägget. Dumma, dumma valp!
För du menar väl korthårig collie?
inte Border collie?

Svar: Dom har otroligt vackra ansikten. Sen har jag erfarat att de korthåriga har en bättre mentalitet än de långhåriga. Antar att det är eftersom dom är mer avlade mot bruks.
Verkligen inte en border collie :) har inga bra erfarenheter av rasen men än att dom behöver stimulans till tusen. Om dom får det blir dom fina hundar. Om inte.. Ja, då blir man smått galen ;)
Lisa Vernersson

2012-10-23 @ 06:30:59
URL: http://catdogs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0