Nattvaka

 

Man skulle kunna tro att jag har haft nattvaka sen mitten av augusti. För som vanligt verkar förmågan att sova vara bortblåst.
Jag bara gråter, somnar några minuter och i samma sekund som jag vaknar återkommer tårarna.

Bristen på sömn börjar ta ut sin rätt. Dagarna känns allt längre och hjärnan hänger inte med.
Jag börjar känna mig utmattad. Motivationen att gå ut med hundarna existerar inte längre och vi ska inte ens tala om motivationen till allt annat.

Mamma förespråkar att jag borde tala med en kurator. För igår då allt rasade så sa hon det "om någon tröst skulle hjälpa skulle jag göra det för dig" "jag kan inte förstå hur du känner, vad du går igenom. Det tror jag ingen som inte ha upplevt det kan"
Därför borde jag prata med någon som har erfarenhet, eller åtminstone vet hur man ska bearbeta sorgen.
Jag tror inte jag vill det, kan jag inte få va sådär otröstligt ledsen? Någondag måste det väl gå över..


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ni har inte blivit erbjuden en kurator från förlossningen/gyn? vi fick gå några gånger och sen gick jag själv. Dock så var kuratorn dom erbjöd inte alls spec bra men sen när jag blev gravid igen så hade jag ett jättestort behov av att prata för att kunna ta mig igenom rädslan och ångesten som innebar vid en ny graviditet och då fick jag en som var helt underbar. Utan henne vet jag inte hur jag hade kunnat hantera allting.Bli inte orolig om du mår helt förjävligt nu, det är normalt efter det man har gått igenom efter ett avbrytande. Jag trodde att jag hade blivit psykiskt sjuk efteråt för jag bara skrek och grät i över en månad!Jag klarade inte ens av att gå utanför dörren på flera veckor så du har gjort det bra som har klarat av såna saker.

Svar: Vi var tvungna att träffa en kurator i början. Men där fick vi inte heller någon bra kurator. Eller hon var säkert jätte kunnig, men mellan oss klickade det inte och allt blev bara tryckt och obekvämt. Efter avbrytande blev vi erbjudna att fortsätta men vi båda tackade nej. Då kändes det som att jag ville prova själv. I hopp om att det skulle bli hanterbart. Och hanterbart har det varit, jag tror åtminstone inte en kurator hade fått det att kännas bättre. Men idag känns det som att allt kom tillbaka och nu sju resor värre.
Så vi får se, funderar på att ta tag i saken då jag åker upp till Jokkmokk igen.

Ibland känns det verkligen som att det aldrig kommer bli bra. Hur skulle det kunna bli bra egentligen efter något sånt här.
Men någonstans i allt det här så känns det bra att höra om människor som tagit sig igenom, lärt sig hantera sorgen och gått vidare.

Så tack för dina kommentare, dom ger lite styrka.
Lisa Vernersson

2012-10-04 @ 08:09:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0