Det här med katt

 
Jag har glömt att berätta om vårat äventyr i lördags. Jag, Christopher och Vilhelmina åkte iväg för att bekanta oss med två katter. En sex årig hane och en två årig hona av rasen raggdoll.
 
 
Ni som har hängt med har nog inte missat att det är siames och oriental katter som snurrar i mitt huvud. Att jag är totalt förälskad i raserna och ska ha en innan jag dör. Men innan en katt av dessa raser får ansluta till vår familj har jag lovat mig själv att vi ska bo i ett hus. Så att katten ska ha möjlighet att gå ut. Men ett hus kommer inte hända än på ett tag och kattsuget blir bara större. Så i lördags tog vi oss iväg för att hälsa på två raggdoll katter. Oerhört vackra och härliga varelser. En modig hane och lite mer försiktig fröken. Älskar färgen, lite mot champangne. Av egen erfarenhet så har jag fått känslan av att raggdoll lämpar sig bättre som innekatt än vad siames/orientalerna gör. Ni får rätta mig om jag har fel. För som vi bor nu kommer jag inte kunna släppa ut en katt med gott samvete. Därför är det innekatt som gäller. Och om vi ska ha en innekatt förespråkar jag raskatter eftersom de oftast är bättre lämpade att leva inomhus än bondkatterna. 
 
Hur som. Raggdollsarna var underbara, härliga. Det var svårt att inte förälska sig i deras skönhet. Men efter många tankebanor upp och ned beslutade vi ändå att fortsätta vårt sökande. Jag tror nämlligen inte honan skulle trivts hos oss. Hon var lite för tillbakadragen, inte alls van vid liv och rörelse. Visst det är en vanesak. Men jag fick känslan av att hon inte skulle trivas. Acceptera livet vi kunde erbjuda möjligtvis, men hon kan få det bättre hos någon annan. En katt är inte heller något allternativ för oss. Så vi söker vdare.Vidare efter två individer som klarar av lite liv och rörelse. Gillar att stå i centrum och inte är lätt stressade. 
 
Men vilka skönheter, det går inte att komma ifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0