Ett recept som jag lovat

 
För någon dag sedan lovade jag en vän att lägga upp ett cheescake recept här på bloggen.
Nu tar jag tag i det.
 
 

En annorlunda cheescake med choklad smak:

 
Botten:
 
11 Digestive
1 tsk Vaniljsocker
75 g Smör eller margarin
 
Fyllning:
 
400g Philadelphia
3 Ägg
2 msk Socker
150g Mörk choklad

Topping:

2 dl Lätt creme fraiche
2dl Creme fraiche
1 dl florsocker
1msk Vaniljsocker

1.Krossa kexen fint tillsammans med vaniljsocker. Smält matfettet och rör ner det i smulorna. Tryck ut smulblandningen i en form med löstagbar kant. Baka mitt i ugnen ca 7 minuter i 175 grader.
2. Vispa samman osten med ägg och socker till en slät smet. Bryt chokladen i mindre bitar och smält den i vattenbad eller i mikron. Rör ner ca 1 dl av ostmassan i chokladen under kraftig vispning. Fortsätt tills osten är slut och allt är väl blandat. 
3. Häll chokladsmeten i formen och jämna till ytan lite. Ställ tillbaka formen mitt i ugnen och grädda kakan ca 25 minuter. Låt kakan svalna minst 20 minuter. 
4. Rör samman lätt crème fraiche med vanlig crème fraiche, florsocker och vaniljsocker. Bred det över kakan. Grädda kakan i ytterligare ca 15 minuter. Låt gärna kakan kallna innan den ska serveras. Garnera med färska hallon och mynta. Mixa eller passera de tinade hallonen i en sil till såsen. Smaka av med socker, och bjud hallonsåsen till kakan.
 
Detta var en riktigt god Cheescake. I Receptet använder dom sig av hallon. Jag använde blåbär oh det fungerade lika bra. Kakan blir väldigt mastig så att äta bär till var att föredra.

Kommentarer
Postat av: Fia

Tackar tackar

2013-01-09 @ 17:02:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0