Ökenråttdagen


Det är inte bara måndag idag. Det är nya familjemedlemsdagen, ökenråttdagen!

Nu ska jag och afghanerna ta oss ut på en morgonpromenad för att sedan inreda råttornas nya hem. Jag hoppas de kommer trivas och att vi lyckas få dem riktigt tama. Hade tänkt mig lite spån och mycket bark till bottenmaterialet. Längst ned i botten blir det finkornigt grus, mer som sand. Det blir en överraskning då de börjar gräva. Men förutom det tänkte jag köpa riktig sand. Ökenråttor putsar sin päls i sand så det är en viktig detalj i inredningen. En vattenflaska och ett springhjul står också på inköpslistan. För er som läser och har smågnagare kan jag berätta för er som inte redan vet att val av rätt springhjul är väldigt viktigt. Ett för litet kan orsaka skador på gnagarens rygg, då de kommer röra sig i en onaturlig vinkel. Någon matskål finns det inget värde att lägga ut pengar på. För maten ligger ändå aldrig i skålen. Påtal om mat så är det något jag inte får glömma, mat till de små.

Jag återkommer med bilder då de anlänt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har haft ökenråttor i drygt 20år, och springhjul bör du helst undvika då dom blir stressade av det. Faktiskt tillochmed kan springa sig till döds :/ Hör dig för på djuraffären innan.

Svar: Jag slutade bort springhjulet faktiskt. Konstaterade att det ändå bara kommer bli övergrävt. Men tack för kommentaren. Visste inte att de kan bli stressade av dem. Att fråga om råd på djuraffärer slutade jag med för flera år sedan. Såg faktiskt att de har springhjul till sina ökenråttor. hur som Det är många som inte kan något och det rekommenderas olagliga burar osv. Men vist finns det kunnig personal också, men inte av dem jag har mött.
Lisa Vernersson

2013-03-04 @ 12:49:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0